Skład Win.eu

Od ponad roku działa w Warszawie pierwszy autorski sklep oparty na mojej selekcji składwin.eu.

Motto tego sklepu brzmi: Dobre wina w bardzo dobrych cenach!

Nie jestem wielkim fanem sklepów specjalistycznych, bo w związku z małą sprzedażą ceny w nich są zbyt wysokie w stosunku do rynków rozwiniętych.

Największym wrogiem niższych cen na naszym rynku nie jest akcyza, czy nawet koszty importu co mała sprzedaż.

Rynek jest bardzo mały. W związku z tym, aby pokryć koszty wynajęcia lokalu i pracowników marże są dużo wyższe niż na zachodzie Europy.

Ponieważ ceny są zbyt wysokie, sprzedaż jest tłumiona przez wysokie ceny, co działa hamująco na  sprzedaż. Obecnie odwiedzający sklepy specjalistyczne nie szukają dobrych i tanich win, tylko dobrych win, bo wiedzą, że tanich nie znajdą. A tak wcale nie musi być. Odwiedź sklep Skład Win.eu i sam się o tym przekonaj.

Z tym problem świetnie dają sobie radę tylko dyskonty i superhiper markety i dzięki temu przejęły większość rynku wina w Polsce.

Pozostałe sklepy tkwią z błędnym kole. Ja chciałbym to zmienić. W związku z tym pomogłem w powstaniu pierwszego sklepu, w którym chcemy, aby ceny były bliższe tym dyskontowym niż tym ze sklepów specjalistycznych. Czy nam się to udało? Możesz sam sprawdzić odwiedzając nasz sklep w Aninie przy ul. Michała Kajki 31.

Różnica w cenie pomiędzy sklepem specjalistycznym a winoteką nie powinna być większa niż 30%( a najczęściej jest to 100%) Powinna wynikać tylko z różnicy związanej z większymi zamówieniami, czyli niższej ceny zakupu i eliminacji kosztu pośredniego, hurtownika/dystrybutora.

Są importerzy, których narzut w hurcie wynosi 100%. Z tego nie da się zrobić dobrej ceny w sklepie. Zauważyłem również trend odwrotny. Importer sprzedaje do sklepu z bardzo niską marżą, a sklep specjalistyczny dolicza 80-100% narzutu i pomimo starań importera cena na półce nadal jest wysoka.

Dlatego potrzebne jest połączenie kilku czynników, aby móc odnieś sukces w sprzedaży wina.

Aby sklep specjalistyczny odniósł sukces, muszą być spełnione jednocześnie minimum cztery elementy:

  1. Dobra selekcja
  2. Tani import
  3. Niski czynsz
  4. Własna praca (odpowiedni serwis)

Oczywiście bez odpowiedniego doboru wina żaden sklep nie ma szans, chociaż ten element często jest przeceniany, bo wystarczy mieć tylko „przyzwoite”  wina i spełniając pozostałe elementy, odniesiemy sukces.

Ja doświadczyłem w mojej długoletniej praktyce, że nasze wysiłki nad wybraniem najlepszych win w najlepszych cenach wcale nie znajdują adekwatnego odbioru u naszych odbiorców.

Bardzo mało osób kupujących potrafi to docenić. Wino musi smakować i to jest podstawowy element sukcesu. Niestety, im lepsze wino, tym mniej „przyjazne” dla przeciętnego odbiorcy, a tylko wtedy kiedy przyciągniemy ich do sklepu mamy szansę na sukces.

Obecnie sklepy specjalistyczne bazują na klientach, którzy piją wina okazjonalnie, albo kupują wina głównie na prezenty lub na specjalne okazje. Ci, którzy piją wina częściej, są skazani na dyskonty, bo tam ceny za przyzwoitą jakość są dużo niższe.
Jest pewna grupa miłośników wina, która kupuje tylko w winotekach, bo wydaje jej się, że wino za 30 zł nie może być dobre. Niestety dla branży z tej grupy ciągle ktoś ubywa, odkrywając, że w winotekach po prostu przepłacają.

Rynek wina w Polsce stale rośnie, ale sklepy specjalistyczne niestety tego potencjału nie umieją zagospodarować. Dlatego chciałbym to zmienić we współpracy z pasjonatami wina, którzy tak jak ja kochają wino i do tego chcieliby zarobić na swojej pasji.

Na zdrowie!!